جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

جمعی از عشایر استان کرمانشاه در نامه‌ای نسبت به تجارت پس‌چر مزارع و برداشت یک شبه کاه و کلش توسط عده‌ای سودجو شاکی هستند و دست به دامان مقامات استانی شده‌اند؛ موضوعی که مدیرکل عشایر استان نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید که چند سالی است که با این معضل دست به گریبانیم.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عشایر ایل ذوله در این نامه به استاندار، مدیر جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایری استان نوشته اند: ما دامداران ایل ذوله سالهاست که از پس چر مزارع مناطق «خالصه» و «میان دربند» استفاده می کنیم؛ اما اکنون افرادی خارج از استان علوفه ها را خریداری و جمع آوری می کنند و زندگی را برای ما سخت کرده اند.

بهزاد محمدی مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه این موضوع را اتفاق جدیدی ندانست و به گفته او چند سالی است که افرادی خارج از استان بعد از فصل برداشت، با پرداخت قیمت بالاتر کاه و کلش مزارع را یک شبه جمع آوری و بسته بندی می کنند. این موضوع در کل مزارع استان اتفاق می افتد و به معضل جدی برای عشایر تبدیل شده است.

با اینکه به ظاهر اتفاق غیرقانونی رخ نداده است، اما نمی شود منکر تبعات منفی این ماجرا برای عشایر استان شد چرا که به گفته محمدی عشایر با اینکه حدود چهار درصد جمعیت استان را دارند اما ۳۰ درصد نیاز پروتئینی این استان را تامین می کنند.

پاکسازی مزارع در کوتاه مدت و آماده شدن برای کشت بعدی و نیز پرداخت پول بیشتر، ۲ عامل اصلی رغبت کشاورزان استان برای تن دادن به این تجارت است؛ در حالی که مزارع باید مدت زمان طولانی تری در اختیار عشایر قرار بگیرد و دام ها تا پاییز به پس چر مزارع وابسته هستند.

اما کشاورزان باید آگاه باشند که استفاده دام عشایر از پس چر مزارع و پراکنده شدن کود حیوانی در زمین یک چرخه طبیعی برای غنی شدن خاک است.

مدیرکل عشایر کرمانشاه نیز با تایید این مطلب تاکید کرد که باید در سطوح بالاتر و حتی ملی نسبت به این موضوع تصمیم گیری شود به این صورت که یا یارانه برای افزایش قدرت خرید پس چر مزارع به عشایر اختصاص پیدا کند و یا اجازه خروج کاه و کلش از استان داده نشود.

کد خبر 520723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha